i 3 Spis treści

Przepisy dotyczące podróży samolotem z psem – Wszystko, co musisz o tym wiedzieć!

m
}
29.08.2025
przepisy dotyczące podróży samolotem z psem

i 3 Spis treści

Pamiętamy ten pierwszy moment, gdy spojrzeliśmy na zapiętą smycz i bilet w telefonie. To był czas pełen emocji, radość mieszała się ze stresem. Latanie z psem to zarówno ekscytacja, jak i odpowiedzialność. Naszym priorytetem jest, by pies w samolocie czuł się bezpiecznie, a my byliśmy spokojni o każdy etap podróży.

Dlatego stworzyliśmy praktyczne wprowadzenie do przepisów dotyczących podróży samolotem z psem. Zebraliśmy aktualne regulacje UE i wskazówki linii lotniczych. Skupiamy się także na różnicach między lotami w Unii a poza nią. Pokażemy, jak rozumieć zasady linii, wybierać między kabiną a cargo, i kiedy to najlepsze dla Twojego pupila.

Podkreślamy znaczenie dokumentów: paszport zwierzęcia, mikroczip zgodny z ISO 11784/11785 oraz aktualne szczepienie przeciw wściekliźnie. Rozważymy kwestie transportera, odprawy, kontroli bezpieczeństwa, jak również żywienia i nawodnienia. Omówimy loty długodystansowe, ubezpieczenie zwierzęcia oraz prawa pasażera. Pamiętaj, że przepisy zmieniają się, więc zawsze warto je sprawdzać u przewoźnika, w Głównym Inspektoracie Weterynarii, serwisach Komisji Europejskiej, jak TRACES i Pet Travel, oraz na stronach państw docelowych.

Podróż z psem to coś więcej niż tylko przemieszczanie się z punktu A do B. To wspólna przygoda, którą chcemy zaplanować mądrze, bezpiecznie i spokojnie — od momentu rezerwacji aż po lądowanie.

Kluczowe wnioski

  • Sprawdzamy regulacje UE dla zwierząt oraz zasady linii lotniczych przed zakupem biletu.
  • Wymagane są: paszport, mikroczip ISO 11784/11785 i szczepienie na wściekliznę.
  • Wybór: kabina czy cargo — kierujemy się wagą psa, wymiarami i komfortem.
  • Transporter zgodny z wytycznymi przewoźnika to podstawa bezpieczeństwa.
  • Odprawa i kontrola bezpieczeństwa wymagają planu i zapasu czasu.
  • Przygotowujemy psa: trening, żywienie, nawodnienie i konsultacja z weterynarzem.
  • Przepisy mogą się zmieniać — weryfikujemy je u źródła przed wylotem.

Dlaczego warto dobrze poznać zasady latania z psem

Znając reguły, unikniemy odmowy wejścia na pokład, drogich kwarantann czy kar. To zwiększa bezpieczeństwo naszego psa w powietrzu. Zapewnia również mniejszy stres zwierzęciu, bo wszystko robimy zgodnie z procedurami. Działa to na korzyść zarówno naszą, jak i naszego czworonożnego towarzysza.

Nieposiadanie odpowiednich dokumentów może zakończyć się problemami przy odprawie lub na granicy. Nieodpowiedni transporter może naruszać normy IATA LAR i zasady przewoźników. Może to spowodować opóźnienie lotu oraz dodatkowe opłaty. Staranne przygotowanie chroni nasz budżet oraz plan podróży.

Przygotowując się świadomie, dbamy o dobrostan. Właściwe żywienie, przyzwyczajenie do transportera i ochrona termiczna zmniejszają stres zwierzęcia. Dzięki temu zwierzę jest spokojniejsze, a my mamy kontrolę nad sytuacją. Komfort zwierzęcia w podróży jest dla nas priorytetem.

Zaplanujmy podróż taktycznie. Warto zarezerwować miejsce dla zwierzęcia wcześniej, wybrać trasę z krótszymi przesiadkami. Należy też dopasować transporter do kabiny i wybrać loty w chłodniejsze porze dnia. Te kroki zmniejszają stres psa i ułatwiają procedury boardingowe.

Przestrzegając regulaminów i zasad, wywiązujemy się z obowiązków prawnych i etycznych. Respektujemy zasady linii jak LOT czy Lufthansa oraz przepisy weterynaryjne. Odpowiedzialne podróżowanie uwzględnia dobrostan zwierząt i bezpieczeństwo wszystkich. Dzięki temu nasza podróż z psem jest bezpieczna i przyjemna zarówno dla nas, jak i dla innych pasażerów.

Aktualne przepisy dotyczące podróży samolotem z psem

Podróżując po Europie z psem, musimy znać rozporządzenia UE nr 576/2013 i (UE) nr 577/2013. Określają one, jak psy muszą być identyfikowane mikroczipem, szczepione przeciwko wściekliźnie, i jakie dokumenty są niezbędne. Istnieje również limit dotyczący liczby zwierząt – przeważnie do 5 psów, z pewnymi wyjątkami.

Linie lotnicze takie jak LOT, Lufthansa, Air France, czy KLM mają własne zasady przewozu zwierząt. Zasady te bazują na IATA LAR i określają, jakie transportery, wymiary, gatunki są akceptowalne, a także wymogi temperatury. Dzięki temu, transport zwierząt w UE jest uporządkowany, choć szczegóły mogą różnić się między przewoźnikami.

Istnieją dwie główne ścieżki transportu: pies w kabinie i pies w luku bagażowym. Małe psy, które mieszczą się w transporterze o łącznej wadze np. 8–10 kg, mogą lecieć w kabinie. Większe zwierzęta podróżują w luku bagażowym lub cargo, w warunkach zapewniających odpowiednie ciśnienie i temperaturę.

Linie lotnicze wprowadziły także ograniczenia dla psów brachycefalicznych, jak mops czy buldog angielski. W niektórych warunkach są one wykluczone z lotów cargo, dopuszczone do kabiny lub całkowicie wyłączone z transportu w ekstremalnych temperaturach. Pomaga to chronić ich zdrowie i dobrostan.

Psy asystujące, takie jak psy przewodniki, lecą bez dodatkowych opłat i bez wymogu transportera, po przedstawieniu odpowiednich certyfikatów. Zwierzęta wsparcia emocjonalnego (ESA) nie cieszą się już takim uznaniem w UE. Ważne jest, aby przed zakupem biletu sprawdzić zasady danego przewoźnika i wymagania lotniska.

Podsumowując, transport zwierząt w UE jest ściśle regulowany. Należy przestrzegać wytycznych rozporządzenia UE nr 576/2013 oraz szczegółów IATA LAR dotyczących np. transportera czy warunków podczas lotu.

Wymagane dokumenty dla psów podróżujących samolotem

Przygotowanie kompletnego zestawu dokumentów jest kluczowe przed podróżą samolotem. Najważniejszym dokumentem jest paszport dla zwierząt, wydany przez uprawnionego lekarza weterynarii w Unii Europejskiej. W nim muszą znaleźć się dane o mikroczipie zgodnym z normą ISO oraz aktualne szczepienie przeciwko wściekliźnie. Ważność szczepienia rozpoczyna się po 21 dniach od jego wykonania, dlatego dokładne zaplanowanie terminów jest niezbędne.

Identyfikacja zwierzęcia powinna odpowiadać normom ISO 11784/11785. W przypadku tatuażu, jest on uznawany tylko jeśli został zrobiony przed lipcem 2011 roku i jest czytelny. Podróżując metodą cargo, konieczne może okazać się przedstawienie dodatkowych dokumentów, takich jak AWB. Rezerwacje dla transportu cargo realizowane są przez agentów tej specjalności.

Dla lotów do lub z krajów poza UE konieczne jest posiadanie świadectwa zdrowia, zwanego EU Animal Health Certificate. Jest ono wydawane przez weterynarza tuż przed wyjazdem i zwykle pozostaje ważne przez 10 dni po wjeździe do Unii. Przed podróżą należy też sprawdzić wymagania sanitarne docelowego kraju w rządowych systemach informacyjnych oraz w systemie TRACES, co jest kluczowe przy powrotach czy tranzytach.

Niektóre kraje wymagają przeprowadzenia dodatkowych badań lub leczenia. Do przykładów należy test RNATT, niezbędny przy wjeździe do krajów uznanych za wolne od wścieklizny, takich jak Wielka Brytania czy Malta. Kraje takie jak Finlandia czy Norwegia wymagają również odrobaczenia przeciw Echinococcus multilocularis, wykonanego w konkretnym przedziale czasowym.

Linie lotnicze często żądają przedstawienia zaświadczenia o stanie zdrowia, które musi być wystawione na 24–72 godziny przed lotem. Wszystkie dokumenty, włącznie z paszportem dla zwierząt, dowodem szczepienia przeciw wściekliźnie, aktualnym świadectwem zdrowia, potwierdzeniem RNATT i dowodem odrobaczenia, warto trzymać razem, najlepiej w jednym etui.

  • Paszport dla zwierząt z wpisem mikroczipu i szczepienia.
  • Mikroczip ISO zgodny z ISO 11784/11785 lub czytelny stary tatuaż.
  • Świadectwo zdrowia przy lotach z/poza UE oraz dane w TRACES, jeśli wymagane.
  • Potwierdzenia badań i leczenia: RNATT, odrobaczenie przeciw Echinococcus multilocularis.
  • Zaświadczenie od lekarza o zdolności do lotu i dokumenty cargo (AWB), gdy pies leci jako cargo.

Przed finalizacją zakupu biletu warto skontaktować się z wybraną linią lotniczą, aby zweryfikować listę wymaganych dokumentów. Ważne jest, by mieć świadomość, iż wymagania mogą różnić się w zależności od przewoźnika, takiego jak LOT, Lufthansa czy Air France. Mają znaczenie również trasa lotu oraz miejsce przesiadki.

Przepisy wjazdowe: Polska, UE i kraje pozaunijne

Podróżowanie w Unii Europejskiej ze zwierzętami domowymi wymaga spełnienia trzech kryteriów. Są to: paszport wydany przez lekarza weterynarii, mikroczip zgodny z ISO oraz aktualne szczepienie przeciw wściekliźnie. Dodatkowo, zaleca się weryfikację, czy wybrana linia lotnicza nie posiada specjalnych wymogów dotyczących wielkości lub rasy zwierzęcia.

Jeśli chodzi o przyloty do Polski z pupilem, to nadzór nad nimi sprawuje Główny Inspektorat Weterynarii. Przepisy wymagają odprawy granicznej w specjalnych punktach kontroli przy wjeździe z krajów spoza UE. Inspektorzy mogą zażądać okazania paszportu zwierzęcia, dokumentów potwierdzających jego stan zdrowia oraz odpowiedniego oznakowania.

Inne regulacje. Przepisy każdego kraju poza UE różnią się.Stany Zjednoczone wymagają, by przestrzegać wytycznych CDC, mieć aktualne szczepienia, założony mikroczip i od 2024 roku – dokonać rejestracji przyjazdu psa. Wielka Brytania po Brexicie domaga się posiadania Animal Health Certificate oraz wykonania zabiegu odrobaczającego przeciw tasiemcom w ustalonym czasie.

Australia i Nowa Zelandia mają surowe przepisy bioasekuracyjne. Import zwierząt jest ograniczony do wybranych krajów i wymaga spełnienia szczególnych warunków zatwierdzonych przez DAFF i MPI. Potrzebna może być kwarantanna i sprawdzenie, czy rasa nie jest na liście zakazanych.

Kiedy planujemy lot, powinniśmy sprawdzić, które lotniska akceptują przyloty ze zwierzętami. Ważna jest wcześniejsza zgoda przewoźnika. Dzięki temu możemy uniknąć problemów z przekroczeniem granicy i wpuszczaniem na pokład.

Przed wyjazdem należy zgromadzić kopie wszystkich niezbędnych dokumentów. Powinno się także zapisać kontakty do lotniska docelowego i granicznych służb weterynaryjnych. Umożliwi to sprawną reakcję na ewentualne zapytania i przyspieszy przebieg podróży.

Ważne jest również sprawdzenie, jakie są limitu ilości zwierząt akceptowanych na pokładzie. Poznanie wymaganych przez linie formularzy i terminów badań pomoże w zgodnym z przepisami przygotowaniu do podróży. Eliminuje to stres związany z dopełnieniem formalności.

Rezerwacja lotu z psem: jak wybrać linię i trasę

Początkowo weryfikujemy politykę linii lotniczych. Zwracamy uwagę, czy akceptują one małe psy w kabinie, jakie są wymogi dotyczące rozmiarów transportera i ograniczenia wagowe. W przypadku linii takich jak LOT, Lufthansa, czy Air France znajdziemy informacje, które rasy nie są dopuszczane do lotu w ładowni. Ponadto kluczowe jest, czy dla naszego pupila przewidziano miejsce w klimatyzowanym luku bagażowym.

Podczas oceny kosztów, należy pamiętać, że cena za przewóz psa w kabinie może wahać się od 30 do ponad 100 EUR. Cargo jest droższe. Istotne jest też sprawdzenie, ile miejsc dla zwierząt jest dostępne na pokładzie, często jest to tylko 2–5 opcji. Preferujemy bezpośrednie loty, by ograniczyć stres dla zwierzęcia podczas przesiadek.

Rozważając trasy, kierujemy się przepisami tranzytowymi i warunkami temperaturowymi. Latem wybieramy wyloty wieczorne lub poranne, zimą zaś unikamy cargo w bardzo niskich temperaturach. Ważny jest też minimalny czas na przesiadkę i jak lotniska, na przykład w Frankfurt am Main czy Amsterdamie, przygotowane są na obsługę zwierząt.

Rezerwację najlepiej przeprowadzić telefonicznie lub za pośrednictwem sprzedawcy biletów. Podajemy kod SSR PETC dla psa w kabinie lub AVIH dla zwierzęcia w luku bagażowym. Ważne, by uzyskać potwierdzenie pisemne. Zalecane jest działanie z wyprzedzeniem – miejsca dla psów szybko się rozchodzą.

Przy wyborze miejsca pamiętamy, że niektóre sekcje mogą być niedostępne. Transporter musi zmieścić się pod fotelem przed nami. Dla większego komfortu, wybieramy bezpośrednie loty. Przed finalizacją płatności dokładnie sprawdzamy wszystkie opłaty i zasady przewoźnika.

Podsumowując, warto przygotować listę najważniejszych punktów:

  • polityka i rasy dopuszczone, waga psa, wymiary transportera;
  • opłaty za przewóz psa w kabinie i cargo;
  • limit zwierząt na rejs i dostępność miejsc;
  • bezpośredni lot z psem, warunki klimatyczne, czas na przesiadkę;
  • formalności: rezerwacja zwierzęcia w kabinie, kody SSR PETC/AVIH, potwierdzenie.

przepisy dotyczące podróży samolotem z psem

Przed zakupem biletu należy sprawdzić, jakie regulacje dotyczące przewozu psów mają poszczególne linie lotnicze. Ryanair oraz Wizz Air nie zezwalają na przewóz psów w kabinie podczas lotów międzynarodowych, wyjątkiem są psy asystujące. Tymczasem LOT umożliwia podróż z małymi psami w kabinie pasażerskiej. Linie takie jak Lufthansa i KLM oferują również możliwość przewozu psów w luku bagażowym, zgodnie ze standardami IATA dla żywych zwierząt.

Ograniczenia dotyczące ras są istotne. Rasy brachycefaliczne często mają zakaz podróżowania w luku bagażowym. Linie lotnicze określają również listy ras uważanych za agresywne, np. amerykański pit bull terrier czy tosa inu, dla których wymagane są specjalne klatki typu CR82. Minimalny wiek psa do podróży to zazwyczaj 12 tygodni, ale dla podróży międzynarodowych, po szczepieniu na wściekliznę, minimalny wiek wynosi 15 tygodni.

Elementem, na który również należy zwrócić uwagę, jest pogoda. Sezonowe zakazy dotyczące lotów są powszechne przy ekstremalnych temperaturach, szczególnie w przypadku transportu cargo. Linie lotnicze stosują limity temperatur dla lotnisk: wylotu, przesiadki i przylotu. To ma duży wpływ na planowanie naszej podróży z psem.

  • Wymagane jest podpisanie oświadczenia o stanie zdrowia psa i zgody na warunki przewozu.
  • Transporter musi spełniać normy IATA dla żywych zwierząt oraz pasować do wymiarów kabiny albo luku.
  • Pies musi pozostać w transporterze przez cały lot; należy unikać karmienia go podczas kontroli i samego lotu.
  • Zachowanie czystości i bezpieczeństwa jest zgodne z polityką przewozu zwierząt każdej linii lotniczej.

Przez różnice w polityce przewozowej między liniami lotniczymi, zaleca się dwukrotną weryfikację ich regulacji dotyczących podróży z psami przed wylotem. Ważne jest także sprawdzanie ograniczeń rasowych i limitów wagowych dla konkretnego lotu, aby uniknąć niespodziewanych problemów przy wejściu na pokład.

Konieczne jest sprawdzenie wymaganej dokumentacji dla zwierząt i potwierdzenie rezerwacji miejsca dla naszego pupila. Upewniamy się, czy polityka przewozu nie zmieniła się od momentu zakupu biletu, ponieważ aktualizacje mogą nastąpić bardzo szybko.

Transporter i akcesoria zgodne z wymaganiami linii

Stosujemy się do zaleceń IATA LAR. Zapewniamy, że pies może stać, obrócić się i leżeć bez przeszkód. Wybieramy transportery IATA o sztywnej konstrukcji, z plastikową lub kompozytową obudową. Muszą mieć metalowe drzwi i śruby łączące dwie części.

Transporter powinien mieć wentylację z trzech, najlepiej czterech stron. Obowiązkowe jest także chłonne podłoże wewnątrz.

Do kabiny preferujemy model miękki lub półsztywny, pasujący do wymiarów określonych przez linie lotnicze. Wymiary te to zazwyczaj około 55×40×23 cm, ale zawsze weryfikujemy indywidualne wytyczne.

Na transporterze w kabinie zależy nam na solidnym zamykaniu. Suwak musi być wytrzymały, siatka mocna, a zamknięcie bezpieczne, by zapobiec otwarciu podczas lotu.

Transport w luku bagażowym wymaga klatki z miseczkami na wodę i karmę oraz nalepkami „Live Animals”. Do zestawu dodajemy kontakt do siebie i adres docelowy. Dla ras o zwiększonej sile lub determinacji stosujemy transporter zgodny z CR82.

Polecamy akcesoria ułatwiające podróż: maty chłonne, koc, składaną miskę, opaskę identyfikacyjną i saszetkę na dokumenty. Smycz i szelki, bez kolców, pakujemy do bagażu podręcznego. Warto dołożyć adresówkę z numerem telefonu międzynarodowym.

Przed podróżą należy unikać sedacji, chyba że zaleci to weterynarz. Zalecamy aklimatyzację zwierzęcia do transportera przez stopniowe sesje. Dzięki temu pies będzie kojarzył transporter z bezpieczeństwem i odpoczynkiem.

Szkolenie i przygotowanie psa do lotu

Rozpoczynamy trening 2–4 tygodnie przed lotem. Habituacja do transportera zaczyna się od pozostawienia klatki otwartej. Wewnątrz karmimy psa i nagradzamy za spokojne leżenie. Codziennie organizujemy krótkie sesje bez żadnej presji, aż pies zacznie wchodzić do środka z własnej woli.

Do tego dochodzi trening klatkowy. Używamy komend „zostań” i „spokój”. Początkowo zamykamy psa na krótko, stopniowo wydłużając czas, kończąc każdą sesję nagrodą. Tak klatka staje się dla psa miejscem bezpiecznym.

Wdrażamy desensytyzacja na hałas. Odtwarzamy dźwięki silników i komunikaty lotniskowe na niskiej głośności, podając przy tym psu przysmaki. Stopniowo zwiększamy głośność. Doświadczenie łączymy z dotykiem, imitując kontrolę na lotnisku – sprawdzanie szelek, łap, ogona.

Organizujemy „loty próbne” – krótkie przejazdy autem z psem w transporterze. Mniej więcej na czas, który zajmuje boarding i start samolotu. Stopniowo przedłużamy czas przejazdów. Celem jest osiągnięcie przez psa stanu spokojnej tolerancji.

W dzień wylotu planujemy długi spacer przed lotem dla uspokojenia psa. Unikamy intensywnej zabawy przed wyjazdem. Staramy się utrzymać stałą rutynę psa obejmującą godziny posiłków, wizyt w toalecie i odpoczynku.

W przypadku psów bardziej wrażliwych, warto poradzić się behawiorysty oraz weterynarza o możliwość użycia feromonów Adaptil lub nutraceutyków zawierających L-tryptofan lub teaninę. Starajmy się unikać wprowadzania silnych środków farmakologicznych właśnie w dniu lotu.

Przed wylotem powtarzamy ćwiczenia z komendami. Uczymy psa cierpliwości podczas oczekiwania w kolejce i spokojnego przechodzenia przez kontrolę bez szarpania. To tworzy jednolity plan postępowania i ułatwia współpracę na lotnisku.

Żywienie i nawodnienie przed, w trakcie i po locie

Planując żywienie psa przed lotem, pamiętamy aby ostatni pełny posiłek podać 6–8 godzin przed odprawą. Dzięki temu można zmniejszyć ryzyko wymiotów oraz stresu żołądkowego. W przypadku psów, które lepiej czują się z mniejszą ilością energii, możliwe jest podanie małej przekąski 2–3 godziny przed startem. Ważne jest, by unikać nowych pokarmów i przysmaków mogących wywołać nietolerancje.

Przy psach z wrażliwymi żołądkami, dobrze jest wybrać hipoalergiczne karmy o krótkim składzie, takie jak monobiałkowe. Taka dieta może zapobiec chorobie lokomocyjnej, ponieważ stabilizuje żołądek i ogranicza nudności oraz ślinienie się. Jeśli istnieje ryzyko choroby ruchu, konieczna jest konsultacja z weterynarzem w celu omówienia możliwości zastosowania maropitantu i ustalenia odpowiedniej dawki.

Do momentu kontroli bezpieczeństwa zapewniamy psu dostęp do wody. Następnie, w samolocie, podajemy wodę w małych porcjach co 1–2 godziny. W kabinie pasażerskiej składane miski od Trixie lub Ruffwear okazują się być praktyczne. W luku cargo należy zamontować poidło w transporterze zgodnym z IATA. W przypadku lotów latem i jeśli linia lotnicza na to pozwala, np. LOT lub Lufthansa, można dodać kostki lodu.

Podczas długich lotów, po konsultacji z lekarzem, można podać psu elektrolity w formie proszków lub żeli weterynaryjnych. Służy to wyrównaniu utraty minerałów. Podawanie odbywa się rozcieńczone, w małych łykach, zawsze kontrolując, czy pies pije chętnie. Jest to zrównoważony sposób na zapewnienie nawodnienia i jednoczesne dbanie o komfort żołądka.

Po lądowaniu następuje stopniowe nawadnianie oraz obserwacja energii i samopoczucia naszego pupila. Podajemy małą porcję lekkostrawnej karmy, monitorujemy stolec i apetyt zwierzaka. W razie wystąpienia biegunki, wzdęć lub braku pragnienia, niezbędny jest kontakt z weterynarzem. Do czasu uzyskania pełnego komfortu ograniczamy intensywne aktywności.

Checklist:

  • Ostatni posiłek 6–8 h przed lotem; lekka przekąska 2–3 h przed.
  • Stały dostęp do wody do kontroli; woda dla psa w samolocie podawana co 1–2 h.
  • Transporter z poidłem w cargo; latem dopuszczalne kostki lodu zgodnie z zasadami linii.
  • Hipoalergiczna dieta jako profilaktyka choroby lokomocyjnej; konsultacja leku przeciwwymiotnego.
  • Elektrolity dla psa przy długich lotach po uzgodnieniu z lekarzem.

Integracja żywienia: dlaczego wybieramy karmy hipoalergiczne CricksyDog

Podczas podróży kluczowe jest utrzymanie spokoju żołądka. Dlatego wybieramy karmę hipoalergiczną dla psa CricksyDog. Jest ona wolna od kurczaka i pszenicy, co zmniejsza ryzyko alergii pokarmowej. Stabilna dieta pomaga zmniejszyć stres zwierzęcia, zapewniając nam kontrolę nad czasem karmienia.

Karmę dobieramy adekwatnie do rozmiaru i wieku psa. Chucky dedykowany jest szczeniąt, Juliet odpowiada małym psom, a wariant Ted jest przeznaczony dla psów średnich oraz dużych. Takie dopasowanie ułatwia karmienie zarówno przed odprawą, jak i po przylocie.

Oferta białkowa jest różnorodna: jagnięcina, łosoś, królik, białko z owadów oraz wołowina znajdują się w naszej ofercie. Umożliwia to dostosowanie diety do indywidualnych potrzeb psa. Sucha formulacja odpowiada za łatwość w transporcie, zapewniając jednocześnie stałość i repeatabilność pokarmu.

Po przylocie rekomendujemy mokre karmy Ely (jagnięcina, wołowina, królik). Są one łatwe w podawaniu i idealne na krótkie przerwy w podróży. Dla motywacji psów podczas treningu lub przejść kontrolnych, wybieramy przysmaki MeatLover, które są w 100% mięsne.

W trakcie podróży pomocne są również produkty wzmacniające kondycję psa. Dodajemy Twinky, suplement wspierający stawy i multiwitaminy. Dla psów o skłonnościach do problemów skórnych mamy kosmetyki Chloé: szampon i balsam do nosa oraz łap. Są one szczególnie przydatne w suchym i klimatyzowanym otoczeniu terminali lotniczych.

Specjalnie dla psów, które są niejadkami, dostępny jest Mr. Easy – wegański sos do suchej karmy. Zapewnia on większą akceptację posiłku, nie obciążając przy tym układu pokarmowego. Dla utrzymania higieny jamy ustnej w drodze polecamy patyczki Denty, wegańskie i praktyczne przy długich przesiadkach.

  • Plan posiłków: małe, stałe porcje przed lotem.
  • Jeden rodzaj białka na cały wyjazd, by uniknąć rewolucji.
  • Snacks tylko jako nagroda, nie zamiast posiłku.

Stosując CricksyDog jako podstawę diety, tworzymy harmonijny jadłospis. Dodatki do karmy dobierane są zgodnie z potrzebami. Naszym celem jest ograniczenie stresu dla psa poprzez zminimalizowanie zmian w diecie. Dzięki składom bez kurczaka i pszenicy zmniejszamy ryzyko wystąpienia nietolerancji żywieniowej.

Procedury na lotnisku: odprawa, kontrola bezpieczeństwa, boarding

Planujemy przybycie na lotnisko z dodatkowym zapasem czasu, najlepiej 30–60 minut wcześniej, niż jest to zazwyczaj wymagane. Udajemy się do stanowiska linii lotniczej, aby dokonać odprawy z psem, prezentując paszport, dowody szczepień oraz rezerwację lotu. Wówczas nasza rezerwacja jest oznaczana jako PETC AVIH, co oznacza przewóz zwierzęcia, i zostaje pobrana odpowiednia opłata zgodnie z cennikiem przewoźnika. Ważne jest, by przestrzegać wyznaczonych zasad na lotnisku, co pomaga uniknąć niepotrzebnego stresu oraz opóźnień.

Podczas kontroli bezpieczeństwa bezwzględnie współpracujemy z personelem ochrony. Na czas skanowania wyjmujemy psa z transportera, który to przechodzi przez urządzenie rentgenowskie. Zwierzę w szelkach przechodzi przez bramkę kontrolną, co stanowi standardowy element kontroli bezpieczeństwa zwierząt. Odradza się umieszczanie metalowych przedmiotów, takich jak miski, w bagażu podręcznym, a także należy zwrócić uwagę na limity dotyczące płynów.

Już po kontroli bezpieczeństwa szukamy miejsca określonego jako strefa „pet relief”, o ile takie jest dostępne. Korzystamy z tej okazji, by zrobić krótki spacer, zapewnić psu wodę w małych ilościach i zachować ustaloną rutynę. Ważne jest, aby na bieżąco śledzić informacje na tablicy odlotów, które mogą informować o zmianach gate’u bądź planowanego czasu boardingu.

W kwestii boardingu, z psami na pokładzie może nam przysługiwać pierwszeństwo lub też możemy wejść na pokład jako ostatni – wszystko zależy od zasad przewoźnika. W samolocie transporter umieszczamy pod własnym fotelem i zamykamy na czas lotu. Istotne jest, by przestrzegać instrukcji załogi samolotowej oraz pamiętać o zaznaczeniu PETC AVIH przy rezerwacji, co zapobiegnie ewentualnym nieporozumieniom.

W przypadku przewozu zwierzęcia w luku bagażowym, oddajemy je do punktu cargo zgodnie z wyznaczonym czasem cut-off. Sprawdzamy godziny pracy magazynu oraz potwierdzamy ważność wszystkich dokumentów. Przy przesiadkach upewniamy się, czy nasz pupil leci z nami bezpośrednio, czy też potrzebna jest dodatkowa odprawa oraz ponowne nadanie. Kluczowe to dla płynności całej podróży.

Zachowanie spokoju i konsekwentne postępowanie przez cały czas trwania procedur lotniskowych ma kolosalne znaczenie. Emocje właściciela mogą łatwo przenieść się na zwierzę, co negatywnie wpłynie na przebieg całego przedsięwzięcia. Właściwa znajomość procedur oraz staranne wykonanie każdego z kroków: od odprawy z psem, przez kontrolę bezpieczeństwa, aż po boarding, zapewniają przejście przez lotnisko bez dodatkowego stresu.

  • Przyjazd: +30–60 minut, dokumenty i oznaczenie PETC AVIH.
  • Kontrola: pies poza transporterem, X-ray dla transportera, brak metalowych misek.
  • Strefa „pet relief”: krótki spacer, nawodnienie porcjami.
  • Boarding z transporterem: pod fotelem, pies zostaje w środku przez cały lot.
  • Cargo i tranzyt: punkt cargo, pilnowanie cut-off, weryfikacja odprawy granicznej.

Zdrowie i dobrostan: konsultacja weterynaryjna i leki

Przed podróżą z psem niezbędna jest konsultacja u weterynarza. Sprawdzamy stan serca, płuc, drogi oddechowe, zęby, skórę oraz masę ciała zwierzęcia. Aktualizujemy niezbędne szczepienia i uzyskujemy zaświadczenie zdrowotne, zgodne z wymogami przewozowymi. Planujemy również profilaktykę przeciwko pchłom, kleszczom i nicieniom.

U psów brachycefalicznych omówimy potencjalne ryzyko związane z przegrzaniem i problemami z oddychaniem. Preferowane są podroże w kabinie, na krótszych trasach i w chłodniejsze pory dnia. Często odradzamy transport w luku bagażowym spełniającym normy IATA.

Generalnie sedacja psów podczas lotu nie jest zalecana, gdyż może wpłynąć na termoregulację i ciśnienie krwi zwierzęcia. W przypadku konieczności, najpierw testujemy tolerancję na leki i używamy minimalnych dawek. Zalecamy łagodniejsze wsparcie za pomocą feromonów (np. obroża Adaptil) i nutraceutyków zawierających L-tryptofan, teaninę czy alfa-kazozepinę. Przy skłonności do choroby lokomocyjnej, maropitant może być zalecony przez lekarza.

Planujemy spełnienie wymogów wjazdowych do niektórych krajów, jak Finlandia, Irlandia, Malta, Norwegia. Odrobaczanie może być wymagane przed przekroczeniem granicy. Ten aspekt profilaktyki pasożytów ustalamy z wyprzedzeniem, zachowując niezbędne odstępy czasowe i wpisy w dokumentacji.

Pakujemy podręczną apteczkę. Wkładamy do niej jałowe gaziki, środek dezynfekujący bez alkoholu, sól fizjologiczną, nożyczki z zaokrąglonymi końcami, maść do łap, jak balsam Chloé, oraz zapas leków stałych psa z dokładnym dawkowaniem. Ważne, by trzymać wszystko razem z dokumentami i zaświadczeniem zdrowia psa.

  • Ustalamy plan lotu przyjazny dla brachycefaliczne rasy.
  • Unikamy rutynowej sedacja psa w samolocie; priorytetem są bezpieczne alternatywy.
  • Stosujemy feromony dla psa i nutraceutyki wyłącznie po konsultacji.
  • Wprowadzamy profilaktykę pasożytów zgodną z celem podróży.
  • Zabezpieczamy dokumenty, w tym aktualne zaświadczenie zdrowia psa.

Loty długodystansowe i przesiadki z psem

Przy locie długotrwałym każdy detal ma znaczenie – od planowania trasy z minimalną liczbą przesiadek. Ważne jest zapewnienie wystarczającego czasu na przejście kontroli. Długi lot z psem wymaga również sprawdzenia, jak linie lotnicze dbają o zwierzęta podczas postojów. Optymalnie, wybieramy lotniska dobrze przystosowane dla zwierząt i unikamy miejsc z ekstremalnymi temperaturami w ciągu roku.

Podróżując przez Europę, istotne jest, aby sprawdzić obecność stref odprężenia dla zwierząt na lotniskach tranzytowych. Na przykład, lotniska takie jak Frankfurt (FRA), Amsterdam (AMS) i Paryż Charles de Gaulle (CDG) oferują specjalne miejsca. Dzięki temu czas potrzebny na przesiadkę ze zwierzęciem jest skrócony i mniej stresujący.

W czasie lotu w kabinie, pies otrzymuje wodę co 1–2 godziny. Dokładamy starań, by robić regularne przerwy, umożliwiające rozciągnięcie się w obrębie swojego miejsca. Zwierzę przebywa w transporterze, zgodnie z zasadami linii lotniczej, a my dbamy o jego komfort i odpowiednią temperaturę otoczenia. Kluczem jest też zapewnienie ciszy i spokoju, jak np. poprzez ciepłą kołdrę w transporterze oraz spokojne oddychanie opiekuna.

Kiedy pies podróżuje w luku bagażowym, upewniamy się, że linia lotnicza zapewnia odpowiednią opiekę w czasie dłuższej przerwy. Lufthansa oferuje specjalne Lufthansa Animal Lounge w FRA, co jest nieocenione podczas długich przesiadek. W przypadku bardzo długich podróży, warto rozważyć podział wyjazdu na dwie części, z noclegiem pomiędzy, o ile przepisy na to pozwalają.

  • Planowanie trasy pod kątem MCT i krótkiej ścieżki do kontroli dokumentów.
  • Unikanie lotnisk z ostrymi strefy klimatyczne w sezonach skrajnych.
  • Sprawdzony dostęp do stref „pet relief” i zaplanowany czas na toaletę psa.
  • Stała dieta w podróży, np. porcje w saszetkach CricksyDog, by uniknąć sensacji żołądkowych.

Zanim wyruszymy, dostosowujemy harmonogram karmienia i spacerów zwierzęcia, by zmniejszyć jego dyskomfort związany z inną strefą czasową. Podróż kontynuujemy z uwagą na nawodnienie pupila i jego reakcje na hałasy. Po przybyciu na miejsce, dajemy zwierzęciu czas na adaptację, krótki spacer i obserwujemy ewentualne oznaki stresu, zanim podejmiemy dalszą drogę.

Ubezpieczenie podróżne i odpowiedzialność cywilna z psem

Zanim wyruszymy, warto upewnić się, że nasza polisa uwzględnia podróż z pupilem. Należy sprawdzić, czy ochrona obowiązuje zarówno w kabinie, jak i w luku bagażowym oraz czy uwzględnia opóźnienia i utratę bagażu. Większość linii lotniczych informuje, że transport zwierząt odbywa się na ryzyko właściciela, co może ograniczać zakres ochrony.

Posiadanie ubezpieczenia OC dla właściciela psa jest kluczowe, szczególnie gdy jest ono rozszerzeniem domowego OC, ważnym także poza granicami kraju. Takie ubezpieczenie pokryje ewentualne szkody wyrządzone w hotelu, apartamencie lub podczas tranzytu, np. na lotnisku. Ważne jest, aby w OWU znaleźć informacje o limitach odszkodowań i ewentualnych wyłączeniach dotyczących konkretnych ras.

Współczesne polisy coraz częściej oferują też assistance weterynaryjne. Warto sprawdzić, czy pokrywają koszty leczenia naszego czworonożnego towarzysza za granicą – w tym wizyty u weterynarza, niezbędne badania, lekarstwa oraz transport do kliniki. Porównujemy dostępne limity, jaki mamy udział własny i jakie są wymagania dotyczące dokumentacji medycznej. Dla osób, których podróż z psem obejmuje długie loty, może to być znaczna oszczędność i spokój ducha.

Przed oddaniem psa do transportu w cargo, warto zrobić zdjęcia zarówno zwierzęcia, jak i jego transportera oraz dodatkowych akcesoriów. Należy zachować wszystkie rachunki i dokumentację zdrowotną zwierzęcia. Istotne jest również zapoznanie się z regulaminem przewoźnika a także z postanowieniami Konwencji montrealskiej, które mogą wyłączać odpowiedzialność za zwierzę w przypadku niektórych zdarzeń.

  • Jeżeli dojdzie do zdarzenia na lotnisku, niezwłocznie sporządzaj protokół szkody.
  • Kontaktuj się z liniami lotniczymi i swoim ubezpieczycielem tego samego dnia.
  • Dostarcz wszystkie potrzebne dokumenty: zdjęcia, numer lotu, tag bagażowy oraz dokumentację medyczną.

W przypadku transportu cargo warto rozważyć wykupienie dodatkowych polis na czas przewozu. Takie podejście pozwala na lepsze zabezpieczenie odpowiedzialności za potencjalne szkody. Dzięki temu unikniemy luk w ochronie i zabezpieczymy finanse całej podróży z pupilem.

Prawa pasażera i sytuacje awaryjne

Decyzja o odmowie przewozu psa może być podjęta z kilku powodów. Do tych należą brak wymaganych dokumentów oraz niespełnienie norm przewoźnika czy IATA. Inne przyczyny to pełna kabina lub luku dla zwierząt, a także ekstremalne warunki pogodowe. Ważne jest, aby przed podróżą sprawdzić, czy zwierzę jest gotowe do lotu, znać ograniczenia wagowe i typ samolotu.

W przypadku opóźnień czy odwołania lotu, można skorzystać z praw pasażera UE 261. Chociaż prawa te nie określają jasno kwestii zwierząt, warto zadbać o dostęp do wody i bezpieczne rezerwacje. Naszym celem jest zapewnienie, aby zwierzę poleciało na pokładzie pierwszego dostępnego lotu.

Przy overbooking, z psiakiem w bagażu, powinniśmy dochodzić do priorytetów opartych o kolejność potwierdzonych rezerwacji PETC lub AVIH. Niezbędne jest również pisemne potwierdzenie nowej trasy lotu. W całym procesie kluczowe jest utrzymanie psa w transporterze i potwierdzenie wszystkich ustaleń w rezerwacji na lotnisku.

W sytuacji awaryjnego lądowania, zawsze stosujemy się do instrukcji załogi. Pierwszeństwo mają zasady bezpieczeństwa pasażerów, więc pies pozostaje w transporterze aż do otrzymania dalszych wskazówek. Po zakończeniu akcji, należy sprawdzić stan zwierzęcia przy personelu i zażądać zgłoszenia w dzienniku pokładowym.

Zagubienie zwierzęcia w cargo wymaga natychmiastowego działania. Należy zgłosić sprawę przewoźnikowi oraz lotnisku, żądając raportu, rejestru logów i monitoringu trasy przewozu. Ważne jest zachowanie numeru sprawy oraz dokumentacji fotograficznej transportera.

Niezwłocznie składamy reklamacje do linii lotniczej. Dołączamy do niej bilety, potwierdzenie rezerwacji PETC/AVIH, zdjęcia klatki, rachunki za opiekę oraz wszelkie oświadczenia świadków. W naszej korespondencji szczegółowo relacjonujemy przebieg zdarzeń, powołując się na prawa UE 261.

Mając plan awaryjny jest kluczowe: rozważ alternatywny lot na następny dzień, obok lotniska zarezerwuj nocleg i zadbaj o zapas jedzenia oraz wody. Numer infolinii linii lotniczych i lotniska oraz adres departamentu „Lost & Found” warto mieć pod ręką, aby móc efektywnie działać.

Wniosek

Podróż z psem zaczyna się od sprawdzenia przepisów kraju docelowego i zasad linii lotniczej. Należy zgromadzić niezbędne dokumenty: paszport UE psa, świadectwa, mikroczip oraz aktualne szczepienie przeciw wściekliźnie. Ważne jest też wcześniejsze zarezerwowanie miejsca dla pupila i wybór odpowiedniego transportera. Takie przygotowania uporządkują cały proces i zmniejszą ryzyko wystąpienia problemów.

Przygotowanie obejmuje także trening adaptacji do transportera i hałasów lotniska. Warto zrobić krótką próbę w aucie i nauczyć psa spokojnego pozostawania samemu. Planujemy żywienie i picie w dniu lotu, a przed wylotem warto skonsultować się z weterynarzem. Dobrym wyborem jest żywienie hipoalergiczne, takie jak CricksyDog – wspomaga komfort żołądka i bezstresową podróż.

Rozważenie ubezpieczenia podróżnego oraz OC dla psa to kolejny krok. Ważne jest też opracowanie planu awaryjnego na wypadek opóźnień czy zmiany tras. Najlepsze praktyki sugerują sprawdzenie wymogów na 72–24 godziny przed lotem, lekkie posiłki, dostęp do wody i kontrolę temperatury. Nie zapomnijmy też o kopii dokumentów w bagażu i taśmie do zabezpieczenia transportera.

Działać krok po kroku to latanie bezpiecznie i odpowiedzialnie. Nasz plan podróży z psem, świadoma logistyka i spokojne przygotowania gwarantują podróż bez stresu. Jest to praktyczne podsumowanie, które wspomaga zarówno nas jak i naszego czworonoga w minimalizowaniu napięcia podczas lotu.

FAQ

Jakie dokumenty są potrzebne, aby polecieć z psem z lub do Polski?

Należy przygotować paszport zwierzęcia, mikroczip zgodny z ISO 11784/11785 oraz szczepienie przeciw wściekliźnie. Szczepienie jest ważne dopiero po 21 dniach od wykonania. Dla podróży między UE a krajami spoza UE niezbędne jest także świadectwo zdrowia. W niektórych przypadkach wymagane jest dodatkowo RNATT i odrobaczenie przeciw Echinococcus multilocularis. Wymogi dla poszczególnych krajów sprawdzamy na stronach GIW, Komisji Europejskiej, GOV.UK oraz CDC/USDA APHIS.

Czy mój pies może lecieć w kabinie, czy tylko w luku bagażowym?

Możliwość lotu psa w kabinie zależy od zasad danej linii lotniczej. LOT, Lufthansa, KLM i Air France zazwyczaj pozwalają na przewóz małych psów w kabinie. Duże psy przewożone są w luku bagażowym. Linie takie jak Ryanair i Wizz Air nie przewożą zwierząt w kabinie, z wyjątkiem psów asystujących. Kontrolujemy wymogi dotyczące rozmiaru transportera i dostępności miejsc dla zwierząt.

Jakie przepisy UE regulują podróże niehandlowe z psem?

Obowiązują rozporządzenia (UE) nr 576/2013 oraz 577/2013. Wprowadzają one zasady dotyczące mikroczipowania, szczepień i dokumentacji. Dodatkowo, istnieje limit liczby przewożonych zwierząt – zazwyczaj do pięciu. Linie lotnicze dostosowują się do regulacji IATA Live Animals Regulations, które określają wymogi dotyczące klatek, temperatur i gatunków.

Jak wybrać linię lotniczą i trasę przy podróży z psem?

Analizujemy politykę przewoźników, porównujemy koszty i limity miejsc dla zwierząt. Szczególną uwagę zwracamy na dostępność klimatyzowanego luku, czas i liczbę przesiadek. Podczas rezerwacji upewniamy się, że przewóz jest potwierdzony. W lecie preferujemy loty poranne lub wieczorne. Zimą unikamy niskich temperatur, szczególnie w przypadku transportu w luku.

Jak powinien wyglądać transporter spełniający wymagania IATA LAR?

Pies musi mieć możliwość stania, obracania się i leżenia w komfortowej pozycji. Do przewozu w luku cargo wymagany jest metalowy transporter, z odpowiednią wentylacją i chłonnym podłożem. W kabinie dopuszczalny jest transporter miękki lub półsztywny. Transporter oznaczamy jako „Live Animals”, dodajemy dane kontaktowe właściciela oraz pojemniki na wodę i karmę. Wymagania mogą być szczegółowe dla psów ras siłowych.

Czy rasy brachycefaliczne (mops, buldog) mogą lecieć cargo?

Przewóz brachycefalików w luku bagażowym nie jest zalecany z powodu zagrożeń dla zdrowia. W takim przypadku lepiej wybrać kabinę lub krótsze loty. Ważne jest, aby zawsze sprawdzić zasady przewoźnika oraz uwzględnić temperaturę podczas lotu. Linie mogą wprowadzać sezonowe ograniczenia związane z wysokimi temperaturami.

Jak przygotować psa behawioralnie do lotu?

Przygotowania rozpoczynamy od 2 do 4 tygodni przed wylotem. Uczymy psa spokoju w transporterze i aklimatyzujemy go do hałasu typowego dla lotniska. Dzień przed podróżą zapewniamy psu dłuższy spacer i zachowujemy zwykłą rutynę. W razie konieczności stosujemy feromony i suplementy diety. Unikamy podawania leków uspokajających przy pierwszym locie.

Jak karmić i poić psa przed i w trakcie podróży?

Ostatni pełny posiłek podajemy 6–8 godzin przed wylotem, a małą przekąskę 2–3 godziny przed. Dostęp do wody ograniczamy. Podczas lotu w kabinie podajemy psu wodę w małych porcjach. W cargo zamontowane musi być poidło. Po lądowaniu stopniowo wprowadzamy psa do zwykłej diety.

Jakie zasady wjazdu dotyczą Wielkiej Brytanii, USA i krajów o wysokiej bioasekuracji?

Wielka Brytania wymaga Animal Health Certificate oraz odrobaczenia po Brexicie. USA od 2024 roku wprowadzają rejestrację i dodatkowe wymogi dla psów. Australia i Nowa Zelandia mają surowe zasady wjazdu, często z wymogiem kwarantanny. Ważne jest, aby zawsze sprawdzić aktualne wymogi dotyczące lotnisk i ras zakazanych.

Co dzieje się na lotnisku podczas odprawy i kontroli bezpieczeństwa?

Należy przybyć na lotnisko wcześniej, aby zgłosić się do odprawy i zapłacić za przewóz zwierzęcia. Rezerwacja powinna zawierać informację o przewozie zwierzęcia. Podczas kontroli bezpieczeństwa wyprowadzamy psa z transportera, który przechodzi przez skaner. Korzystamy z wyznaczonych miejsc dla zwierząt, jeśli są dostępne. Transporter umieszczamy pod fotelem podczas wejścia na pokład.

Czy potrzebujemy ubezpieczenia na podróż z psem?

Zaleca się posiadanie polisy turystycznej oraz ubezpieczenia OC działającego za granicą. Niektóre polisy oferują również pomoc weterynaryjną. Linie lotnicze ograniczają swoją odpowiedzialność za zwierzęta. Możliwe jest wykupienie dodatkowego ubezpieczenia dla cargo. Przed podróżą dokumentujemy stan zwierzęcia i transportera fotografiami.

Jakie prawa mamy w razie opóźnienia, odwołania lub przekierowania lotu?

W przypadku problemów z lotem, stosujemy przepisy UE 261/2004. Wymagamy bezpiecznego przeprowadzenia przez linie lotnicze, podania wody i informacji. Linia może odmówić przewozu przy braku odpowiednich dokumentów lub złych warunkach pogodowych. Należy mieć zapasowy plan i rezerwę czasową.

Jak zadbać o zdrowie psa przed i po locie?

Przed lotem odwiedzamy weterynarza, aktualizujemy wszystkie potrzebne szczepienia i wykonujemy wymagane odrobaczenia. W rzadkich przypadkach, gdy sedacja jest nieunikniona, sprawdzamy reakcję zwierzęcia na leki. Zabieramy ze sobą apteczkę, stale stosowane leki i środki ochronne do łap. Po locie pilnie obserwujemy psa, zapewniamy mu dostęp do wody i odpoczynek.

Czy można przewozić psa jako cargo i jak to zorganizować?

Duże psiaki często lecą jako cargo. Rezerwacji dokonuje się przez agenta cargo, zgodnie z normami IATA LAR. Niezbędne są dokumenty przewozowe, odpowiednio przygotowany transporter z oznaczeniami „Live Animals”. Ważne jest, aby sprawdzić wymagane godziny oraz warunki dla zwierząt w tranzycie.

Czy psy wsparcia emocjonalnego (ESA) są uznawane w UE?

W Unii Europejskiej psy wsparcia emocjonalnego nie mają takich samych uprawnień, jak psy asystujące. Psy przewodniki mogą podróżować na specjalnych warunkach, bez dodatkowych opłat i transportera, jeśli spełnione są określone wymogi.

Jakie marki i produkty żywieniowe sprawdzają się podczas podróży?

Podczas podróży polecamy hipoalergiczne karmy CricksyDog, takie jak Chucky, Juliet, Ted w różnych smakach. Po lądowaniu dobre są mokre karmy Ely. Na lotnisko przydadzą się przysmaki MeatLover, a uzupełnieniem diety mogą być suplementy Twinky, Mr. Easy lub Denty do pielęgnacji jamy ustnej. Do opieki nad łapami i nosem psa polecamy kosmetyki Chloé.

Jak zaplanować loty długodystansowe z przesiadkami?

Starajmy się minimalizować liczbę przesiadek, wybierając lotniska z dogodnymi warunkami dla zwierząt. Sprawdzamy minimalny czas na przesiadkę i dostępność opieki w tranzycie. W kabinie regularnie podajemy psu wodę. Jeśli to możliwe, dzielimy podróż na etapy, uwzględniając przepisy krajów na trasie.

[]